reklama

Hellboy a grilovačka upírov

Pri možnosti pozrieť sa z blízka na predlohu som neváhal ani chvíľu, a nielen kvôli tomu, že k tejto výročnej limitovanej edícii Probuzení ďábla dávajú aj cool zapaľovač. Chcel som sa na neho pozrieť z blízka v jeho originálnom médiu. Napriek tomu som chvíľu váhal, kým som sa pustil do čítania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Hellboy – to je ten červený chlap s chvostom a spílenými rohami. Poznáme ho všetci hlavne vďaka filmom Guillerma del Tora. Priznám sa, že prvý Hellboy ma zvlášť nenadchol. Nevedel som pochopiť, prečo by som mal držať palce Diablovi, ktorého som sa toľkokrát pokúsil v rozličných počítačových hrách zabiť.

Pri možnosti pozrieť sa z blízka na predlohu som neváhal ani chvíľu, a nielen kvôli tomu, že k tejto výročnej limitovanej edícii Probuzení ďábla dávajú aj cool zapaľovač. Chcel som sa na neho pozrieť z blízka v jeho originálnom médiu. Napriek tomu som chvíľu váhal, kým som sa pustil do čítania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemusel som.

Hellboya sa oplatí čítať, a to z viacerých dôvodov. Jedným z nich je jeho hlavná postava. U Hellboya platí to isté, čo u iných neľudských hrdinov - často krát sú paradoxne ľudskejší ako väčšina postáv okolo nich. Napríklad Taký Geralt z Rivie. To, že sa niečím odlišujú od ľudí je častou motiváciou, aby sa nám správaním čo najviac priblížili (bavíme sa o kladných hrdinoch, right?). Hellboy je Antikrist, len Antikrist vychovaný ľuďmi, ktorí sú mu preto blízki, jeho láska je taktiež človek. O nejakej Apokalypse preto nemôže byť ani reči a celú svoju energiu investuje do záchrany sveta. Toto všetko už vieme z filmov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Probuzení ďábla je druhá epizóda tohto mytologického príbehu. Lebo Červený je mytologický hrdina, je to Oidipus (neželaný člen spoločnosti) popkultúry a kresťanskej tradície. So všetkým, čo k tomu patrí. V tomto komikse sa postaví variácii Drakulu, aby sa zamiešal do niečoho ešte staršieho a hlbšieho no a predovšetkým, aby dospel k rozhodnutiu prevziať svoj osud do svojich rúk.

Mike Mingola, autor a kreslič v jednej osobe, v príbehu vyrovnane kombinuje mytologické prvky a rozprávkovú tradíciu a všetko to podáva ako horor. Nečakane. Veď čo iné očakávame od príbehu s upírmi, nacistami, Hekaté, Rasputinom a jednou hovoriacou hlavou? Horor a akciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tá akcia na prvý pohľad nemusí dopadnúť dobre. Mingola používa jednoduchú, mierne kubistickú kresbu so základnými farbami a výraznými farebnými plochami. Hlavne pracuje s čiernou a červenou. To je dobré na budovanie atmosféry. Akcia však nie je dostatočne rozfázovaná. Paradoxne, je to plus, lebo komiks si vyžaduje väčší vklad čitateľa a stáva sa skutočným čítaním, nielen prezeraním obrázkov.

Hellboyovi nie je čo vytknúť. Silný po obsahovej aj formálnej stránke. Je výberom toho najlepšieho a najpodstatnejšieho z popkultúry a histórie fantastickej literatúry. Bez obáv a hanby môžem povedať, že som sa do neho zaľúbil. Obsahuje všetko čo mám ja a aj vy radi: tajomno, osudovosť, akciu a prepracovaný mytologický svet bez zbytočného pátosu. Pri čítaní som nadobudol dojem, že Hellboy vypovedá o niečom zásadnom a dôležitom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To je trochu problém, lebo Probuzení ďábla je len fragmentom väčšieho príbehu, z ktorého sú na našom trhu aktuálne dostupné ešte diely 6, 7 a 8 a pri troche šťastia 5. Preto dúfam, že sa od ComicsCentra dočkáme čoskoro dotlače aj ostatných komiksových kníh, pretože som sa stal závislým a chcem vedieť čo bolo ďalej, chcem to vedieť hneď a za akúkoľvek cenu! =)

Dobre, naspäť do normálu. Kde som skončil? Aha...

Každopádne, Hellboy je kvalitným čítaním, hororová rozprávka, ktorá pohltí a už nepustí. Nie je viacej čo dodať, už vás nejdem zdržovať, presvedčte sa sami.

Odo mňa má 100% !

Text editovala Lucia Medeková.

Juraj Búry

Juraj Búry

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Doktorand estetiky na UKF Nitra so zameraním na teóriou popkultúry. Literárny kritik v Knižnej Revue (a občas aj filmový). Občasný amatérsky spisovateľ. Nadšený hráč.http://jurajbury.blogspot.sk/https://www.youtube.com/user/LoxovPOPkast Zoznam autorových rubrík:  Sci-fi, fantasy, horor and stuRecenzieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu